Fotografera konstverk

Det är absolut nödvändigt att varje konstnär äger fotografier av sin konst. Det finns många sätt att använda bilderna men här diskuteras enbart hur de ska användas för att visa andra hur din konst ser ut.

Kan jag ta bilderna själv?

Visst kan du ta bilder själv även om du inte är en van fotograf. Det finns två sorters bilder:

Steg-ett bilder är för eget bruk som dokumentation och som information och för din webbsida. Dessa kan du ta själv.

Steg-två bilder är tekniskt fulländade proffsfotos för bruk i tidskrifter, reproduktioner, mm. När konstnären har avancerat till detta stadium blir det oftast någon annan som ordnar professionella fotografier. Jag ska här enbart diskutera Steg-ett bilder.

Det finns två pålitliga sätt att ordna bilder; gifta dig med en fotograf eller lär dig att ta bilder själv. I båda fallen borde kameran finnas laddat och alltid till hands. Det ska alltid vara mycket lätt att ta en bild. Helst nästan lättare att ta en bild än att inte ta en. Det är bättre att ta en bild nu än att vänta tills du är helt säkert på att tavlan är "färdigt". Det kostar mycket litet eller ingenting att ta om bilden senare.

Vilken kamera

Det går bra båda med en film kamera eller med en digitalkamera.

Digitalkameran levererar färdiga bilder direkt till datorn eller via en CD. Köp en digital kamera med högsta antal pixlar som du har råd till, men det behöver inte vara den allra dyraste! Det brukar vara lättare att få bra kvalitet och rätt färgåtergivning med en digitalkamera.

Filmkameran kräver framkallning och kopiering på papper. Papperskopian måste skannas in för till exempel en webbsida. Denna långa process påverkar oftast färgåtergivningen. Fotoaffären kan skanna in och leverera bilderna på en CD. För min del kan jag oftast skanna själv direkt från färgkort och få ett bättre resultat på varje individuell bild eftersom jag kan kompensera en del problem redan i inskanningen. En bra skanner är inte dyr. Om din skrivare har kopieringsfunktion med glas kan den också skanna.

Filmkamerans egenskaper

Skaffa en spegelreflexkamera med en bra objektiv. 70 till 90 mm objektiv är bra men det går nästan lika bra med en "normal" 50 mm. Inbyggd ljusmätare är bra. Andra finesser behövs inte. Förr hade varje kamerabutik äldre kvalitetskameror för någon tusenlapp som uppfyller dessa krav mer än väl. Numera finns det massor att köpa på webben medan många fotobutiker inte längre tar emot begagnat. En äldre systemkamera för film har normalt en mycket bra objektiv som inte kommer att förvränga dina tavlor.

Digitalkamerans egenskaper

Digitalkameror som är för billiga kan resultera i halvskarpa bilder men det finns många idag som ger ett fantastiskt bra resultat med god belysning. Det går bra med en enkel kamera och lika bra med en "fin" kamera som är alldeles proppfull med finesser. Den kan vara roligt att äga i andra sammanhang också.

Själv har jag en Nikon D80 (digital) med en 25-120 zoom samt en gammal Nikon F2 men en 43- 86 mm zoom. Den gamla gör ett lika bra jobb i detta sammanhang men digitalkameran följer med mig överallt och är mig mycket kär. Resultatet blir dessutom bättre på grund av att jag slipper framkalla och skanna in mina bilder, speciellt i färgerna.

Stativ

Ett stativ är bra att ha. Den får gärna vara omodern och jobbig att ställa in, det gör inget. Den ska bara stå i ett hörn färdigtinställd och beredd att stå till tjänst under ett par sekunder. Det går också bra att hålla kameran i din hand, speciellt i mycket ljus. Ordna ett ställe att ta dina bilder eller kanske två ställen, en för sommarljus och en för vinter.

Var ska man ta bilder

Bästa plats på sommaren är utomhus i öppen skugga. Sätt fast en hylla på husfasaden (Jag föredrar östra eller västra fasaden) där du kan ställa tavlor ungefär i ögonhöjd. Bakgrunden kan kanske vara viktig om du även ska använda dina bilder i ett album för att visa gallerister. En plywoodskiva målad mörkgrå eller svart blir i så fall en bra bakgrund. Du kan inte fotografera inglasade konstverk på grund av reflexer i glaset.

Välj inte en färgad bakgrund. Denna påverkar din kameras färgkorrigering - den försöker kompensera. Grått är optimalt. Inkludera åtminstone i bakgrunden en liten yta med neutral grå färg för färgkalibrering. I datorn kan du sedan enkelt justera färgerna (Photoshop) så att det ser grått ut igen.

Använd vanlig "film for color prints" om du väljer en vanlig kamera. På vintern bör du kanske välja 400 ASA film medan på sommaren välj helst 100 eller max. 200 ASA.


Sven-Åke Svenson tar ibland ut ett staffli när han tar bilderr


Filmval och fotopapper


Kodak och Fujifilm återger färger lite olika. I min erfarenhet ger Kodak allt för brillianta blå färger medan Fuji kan ha svårt för delikata rosa nyanser. Det finns flera filmsorter men marknaden krymper numera. Prova någon gång vilken "look" som passar din konst bäst. Ta bilder av samma konstverk med två olika filmtyper och välj och håll dig sedan till den valda filmen. Målar du utomhus kolla lite extra hur olika filmsorter behandlar grönska. Vissa färgjusteringar kan göras senare i Photoshop när det gäller trycksaker eller webbilder.

Sök gärna en närliggande fotoaffär med framkallningsservice som du kan lita på och ge dem lite tid att göra jobbet rätt. För bästa resultat se till att företaget använder fotopapper av samma märke som filmen du har använt.

Bilder inomhus eller utomhus

Men varför ta foto utomhus? För att belysningen inomhus förvränger. Blixtbelysning är mycket bättre beträffande färgåtergivning men man riskerar reflexer på konstverkets yta. Utomhusbilder ska tas någorlunda "mitt på dagen" eftersom tidig morgon och (speciellt) kvällsljus också förvränger färger.

Vilken exponering

Låt kameran välja exponeringen. Ljusförhållanden är mycket normala i denna situation och kameran klarar inställningarna alldeles utmärkt. Om du vill mixtra själv, välj en objektivöppning på minst F-7,1 så att det blir lätt att få bilden skarp och en tid på minst 1/50 sek eller helst snabbare om det finns risk att du inte kan hålla kameran helt stilla.

Hur ska man sikta kameran

Viktigast av allt – du måste du stå med kameran precis parallell med tavlan och objektivet mitt på tavlan. Du får inte sikta från sidan, uppifrån eller nerifrån. Kolla även i kamerans siktfönster att tavlans kanter är alla parallella med sökarens ram. Idén är att undvika att tavlan ser förvrängd ut.

Komplettera gärna din samling av konstverksbilder med lite ledigare vyer på utställningar och i ateljén i olika vinklar men var strikt med dina dokumentära tavelbilder.

Ta bilder inomhus

På vintern kan man ta bilder inomhus. Man behöver bara ordna med tillräckligt mycket naturligt ljus. Så här gör jag. Jag har en vit garderobsdörr som jag lyfter av och lutar mot köksväggen i 90 grader till ett fönster mot öst. Detta går bäst på en solig förmiddag. Man bör inte tillåta direkt solljus på motivet - speciellt med en oljemålning där man kan få oönskade skuggor av tjock färg.


Jag tar bilder i köket ibland på en vit garderobsdörr

Kopior och lagring av film och prints

Kosta gärna på dig dubbla kopior när du lämnar in en film. Behöver du låna ut ett par av bilderna på rullen tjänar du båda pengar och tid på att ha en extra omgång kopior. Lagra bilderna gärna i ett album med plastfickor så du lätt kan ta ut dem ifall du vill göra en speciell samling någon gång.

Skriv gärna datum och tavlans titel på baksidan men gör det med en lätt hand och en liten (permanent) tuschpenna. Låt tuschen torka helt innan du lägger ihop bilderna. Du får inte "gravera" ytan så att det syns efteråt på framsidan. Använd inte kulspetspennor. Jag använder helst gula postit-lappar som man kan lätt ta bort.

Vad ska jag ha bilderna till?

Denna text blev ganska lång med tanke på hur snabbt och lätt det går att ta en bild - i varje fall när man har fått lite rutin på jobbet. Dina bilder kan nu användas som hjälpmedel när du visar ditt arbete för en utställare, en konstförening, när du sätter ihop en vernissagekort, kanske en liten annons, ett visitkort eller att lägga upp en webbsida.

Alla dessa saker måste du kunna göra, eller få gjort, om du vill bedriva en konstnärsverksamhet som leder till utställningar och till försäljning av dina verk. Du blir helt enkelt inte tagen på allvar om du inte kan visa upp ditt arbete i ett "affärssammanhang".

Kom ihåg att i dessa situationer är åskådaren inte en konstkritiker, och oftast inte heller en prospektiv köpare utan personer som driver en verksamhet; galleri, reklambyrå, tryckeri, eller liknande. Dessa personer vill sköta sitt jobb på bästa sätt. De flesta kommer inte att bedöma ditt arbete utan se på det som en sorts "manus" som ska användas i ett projektarbete.

Nedanför finns länkar till sajter som har råd att ge - nästan alla på engelska.

http://www.adobe.se/print/features/smithsonian/main.html
http://www.lumiere.se/digitalbild.html
http://www.geocities.com/artistsofutah/hints.html
http://www.artisthelpnetwork.com/ptools.php
http://www.canadian-artist.com/PhotoTips.html

http://www.garryblack.com/ask07.htm
http://orchidisle.pair.com/sellartonline/photographing.html
http://www.collegeboard.com/ap/students/studioart/studio_faq9.html
http://members.aol.com/thedrawing/photograph.htm
http://bermangraphics.com/artshows/photographart.htm

http://www.betterphoto.com/exploring/shootingPaintings.asp
http://www.itsallcreative.com/photo.html


©Ann Thulin

 

Ann Thulin
epost: ann@konstinorden.se